Съществуват различни теории за същността и обхвата на корпоративната социална отговорност на бизнеса. Един от най-популярните подходи за изясняване на корпоративната социална отговорност в специализираната литература е пирамидата на Каръл. Той счита, че социалната отговорност на предприятието може да се разглежда на четири равнища: икономическа, законова, етична и филантропска отговорности.
Икономическата отговорност на предприятието представлява своеобразна основа, върху която се крепят всички останали равнища на отговорност. Тя е свързана с това предприятието:
1. Да произвежда стоки и услуги, от които обществото има нужда и да ги продава на справедлива цена;
2. Да генерира печалба за собствениците;
3. Да минимизира разходите си (за администрация, производство, маркетинг, дистрибуция);
4. Да поддържа силна конкурентна позиция;
5. Да взема далновидни стратегически решения и др.
Законовата отговорност изисква във всички свои действия предприятието да се придържа към законите, които по своята са систематизирани разбирания на обществото за това, кое е правилно и кое е грешно, кое е добро и кое е лошо. Обществото изисква от предприятието да спазва своите законови отговорности.
Етичната отговорност на предприятието изисква то да се придържа към етичните норми в обществото и да се съобразява с легитимните и справедливи очаквания на своите заинтересовани лица. Обществото очаква във всички свои действия предприятието да върши онова, което е правилно, справедливо и честно и да не причинява вреди на лицата, които по някакъв са засегнати от неговата дейност (работници, клиенти, бизнес партньори, и др.). Това равнище на социална отговорност на предприятието се обяснява по-подробно от теорията за заинтересованите лица.
Филантропската отговорност на предприятието се изразява в доброволно извършване на дейности, които като цяло не се очакват от него в етичен смисъл. Тази своя отговорност предприятието би могло да реализира по различни начини.